Dodawanie nowego obiektu
Instytucja
Aby dodać nową instytucję do bazy:
-
Kliknij „Dodaj instytucję” na stronie głównej albo z menu
„Edytuj” wybierz „Dodaj instytucję”.
-
W otwartej zakładce w polu „Nazwa” wpisz nazwę instytucji, w
polu „Opis” - opis instytucji, w polu „Adres” - adres instytucji,
w polu „Kontakty” - email i adres www instytucji.
-
Jeżeli instytucja jest częścią innej instytucji, kliknij „Is a
part of” w polu „Jest częścią innej instytucji”, wybierz odpowiednią
instytucję z listy w otwartym oknie (listę można przeszukiwać,
wpisując szukaną frazę w pasek wyszukiwania na górze okna i
klikając „Search”) i kliknij „OK”.
-
Zapisz rekord do bazy, klikając ikonę dyskietki na pasku
narzędzi. Pojawi się komunikat „Rekord został zapisany” -
kliknij „OK”.
Wydawca
Aby dodać nowego wydawcę do bazy:
-
Kliknij „Dodaj wydawcę czasopism” na stronie głównej albo z menu
„Edytuj” wybierz „Dodaj główny obiekt” - „Dodaj wydawcę czasopism”.
-
Jako że wydawca powinien być powiązany z instytucją, pojawi się
okno wyboru instytucji.
-
Jeżeli chcesz połączyć wydawcę z nową instytucją zaznacz „Utwórz
nową instytucję” i kliknij „OK”. W otwartej zakładce wpiszesz dane
wydawcy oraz powiązanej z nim instytucji.
-
Jeżeli chcesz połączyć wydawcę z instytucją istniejącą już w
bazie, wybierz „Połącz z istniejącą instytucją” i kliknij „Wybierz”.
Z listy instytucji w otwartym oknie ( listę można przeszukiwać,
wpisując szukaną frazę w pasek wyszukiwania na górze okna i
klikając „Search”) wybierz instytucję, z którą chcesz połączyć
wydawcę i kliknij „OK”, a następnie potwierdź swój wybór klikając
„OK” w oknie wyboru instytucji. W otwartej zakładce wpiszesz dane
wydawcy – dane wybranej instytucji wyświetlą się jako już dodane.
-
Jeżeli chcesz połączyć wydawcę z instytucją później, wybierz
„Nic nie rób, później połączę w widoku zaawansowanym” i kliknij „OK”.
W otwartej zakładce wpiszesz dane wydawcy.
-
W otwartej zakładce wpisz w polu „Nazwa” nazwę wydawcy, w polu
„Uwagi” - uwagi dotyczące wydawcy oraz opcjonalnie w pozostałych
polach (w widoku „Advaced View”) pozostałe informacje o wydawcy.
-
Zapisz rekord do bazy, klikając ikonę dyskietki na pasku narzędzi.
Pojawi się komunikat „Rekord został zapisany” - kliknij „OK”.
Czasopismo
Aby dodać nowe czasopismo do bazy, otwórz zakładkę odpowiedniego wydawcy. Następnie:
Z menu „Edytuj” wybierz „Dodaj czasopismo” lub kliknij ikonę kartki na pasku narzędzi (ostatnia ikona po prawej stronie).
-
W otwartej zakładce wpisz w polu „Tytuł” tytuł czasopisma (zaznaczając język).
-
W polu „Twórcy/osoby i instytucje powiązane” wybierz z listy
wyboru „Type” rolę danej osoby lub instytucji. Informacja, czy
chodzi o osobę, czy instytucję, widoczna jest obok („Represents:
person”, „Represents: institution”) - można ją zmienić klikając
„Change”, zaznaczając „Person” lub „Institution” i klikając „OK”.
Następnie wprowadź w odpowiednie pola pozostałe informacje o
powiązanej osobie lub instytucji.
-
W polu „Atrybuty” wpisz informację o częstotliwości wydawania
czasopisma oraz o tym, czy w danych znajdują się pełne teksty
artykułów.
-
W polu „Relacje” możesz wybrać z listy czasopismo, którego
kontynuacją jest dodawane czasopismo, albo przez które jest
ono kontynuowane.
-
W polu „Zawartość” możesz dodać np. okładkę czasopisma. W
odpowiednich polach wybierz rodzaj zawartości, wpisz jej nazwę,
wskaż lokalizację załączanego pliku oraz określ jego format.
-
W polu „Identyfikatory” wybierz z listy typ identyfikatora
oraz wpisz jego numer.
- W polu „Uwagi” wpisz uwagi do czasopisma.
- Zapisz rekord do bazy, klikając ikonę dyskietki na pasku narzędzi.
Pojawi się komunikat „Rekord został zapisany” - kliknij „OK”.
Artykuł
Aby dodać artykuł, najlepiej skorzystać z kreatora dodawania publikacji.
Kliknij pierwszy przycisk na pasku narzędzi i postępuj zgodnie z
poleceniami wyświetlanymi w otwartych zakładkach. Używając kreatora
możesz do istniejących czasopism dodać rocznik, tom, numer i artykuł.
Aby dodać artykuł, możesz również skorzystać z poleceń w menu oraz pasku narzędzi.
Rocznik
- Otwórz zakładkę czasopisma, do którego chcesz dodać artykuł.
- Z menu „Edytuj” wybierz „Dodaj rok” lub kliknij ikonę
kartki na pasku narzędzi (ostatnia ikona po prawej stronie) .
- W otwartej zakładce w polu „Tytuł” wpisz odpowiedni rok, w polu
„Twórcy/osoby i instytucje powiązane” informacje o powiązanych osobach
i instytucjach, a w polu „Uwagi” ewentualne uwagi dotyczące
danego rocznika.
- Zapisz rekord do bazy, klikając ikonę dyskietki na pasku
narzędzi. Pojawi się komunikat „Rekord został zapisany” - kliknij „OK”.
Tom
- Otwórz zakładkę rocznika i z menu „Edytuj” wybierz „Dodaj tom”
lub kliknij ikonę kartki na pasku narzędzi (ostatnia ikona po
prawej stronie).
- W otwartej zakładce w polu „Tytuł” wpisz numer tomu.
- W polu „Twórcy/osoby i instytucje powiązane” wpisz informacje o
powiązanych osobach i instytucjach.
- W polu „Atrybuty” możesz dodać tytuł konferencji związanej z
danym tomem.
- W polu „Daty” możesz dodać datę wydania tomu.
- W polu „Zawartość” możesz dodać plik z zawartością danego tomu
(np. okładką). W odpowiednich polach wybierz rodzaj zawartości,
wpisz jej nazwę, wskaż lokalizację załączanego pliku oraz określ
jego format.
- W polu „Uwagi” wpisz ewentualne uwagi dotyczące danego tomu.
- Zapisz rekord do bazy, klikając ikonę dyskietki na pasku
narzędzi. Pojawi się komunikat „Rekord został zapisany” - kliknij „OK”.
Artykuł
- Otwórz zakładkę tomu i z menu „Edytuj” wybierz „Dodaj artykuł”
lub kliknij ikonę kartki na pasku narzędzi (ostatnia ikona po prawej
stronie).
- W otwartej zakładce w polu „Tytuł” wpisz tytuł artykułu
(zaznaczając język). Jeżeli artykuł ma tytuł równoległy, możesz go
dodać klikając „Nowy” w polu „Tytuł”.
- W polu „Streszczenie” wpisz streszczenie artykułu (zaznaczając
język). Jeżeli chcesz dodać streszczenie w innym języku, kliknij „Nowy”.
- W polu „Języki dokumentu” wybierz z listy odpowiedni język.
- W polu „Twórcy/osoby i instytucje powiązane” wpisz nazwisko,
imię i adres email twórcy artykułu, wybierając z listy „Type” jego
rolę (autor, ilustrator, rozmówca, recenzent, redaktor, tłumacz).
Aby wprowadzić kolejnego twórcę, kliknij „Dodaj twórcę”. Aby
skorzystać z opcji autouzupełniania, podczas dodawania nazwiska
twórcy naciśnij klawisze Ctrl + spacja – wyświetli się lista
odpowiadających wpisanemu początkowi nazwiska twórców już zapisanych
w bazie.
- W polu „Atrybuty” możesz dodać opis bibliograficzny lub
tytuł konferencji.
- W polu „Słowa kluczowe” wpisz słowa kluczowe (zaznaczając język).
Możesz skorzystać ze słownika słów kluczowych – zaznacz język,
kliknij „Słownik słów kluczowych”, wybierz odpowiednie słowa
kluczowe z listy dostępnych słów kluczowych i zatwierdź swój wybór
klikając „OK”. Aby skorzystać z opcji autouzupełniania, podczas
wpisywania słowa kluczowego naciśnij klawisze Ctrl + spacja i
wybierz odpowiednie słowo z listy. Kolejne słowo kluczowe wprowadź
każde w nowej linijce. Aby dodać słowa kluczowe w innym języku,
kliknij „Nowy”.
- W polu „Daty” wpisz datę publikacji artykułu.
- W polu „Identyfikatory” wybierz z listy rodzaj identyfikatora i
w polu „Value” wpisz jego wartość.
- W polu „Zawartość” możesz dodać plik z zawartością artykułu,
taką jak pełen tekst albo okładka, tabela, ilustracja, rozdział czy
strona. W odpowiednich polach wybierz rodzaj zawartości, wpisz jej
nazwę, wskaż lokalizację załączanego pliku oraz określ jego format.
Jeżeli chcesz dodać więcej niż jeden rodzaj zawartości,
kliknij „Nowy”.
- W polu „Bibliografia” wpisz informacje o cytowaniach. Aby dodać
kolejne cytowanie, kliknij „Nowy”. Możesz również wprowadzić wiele
cytować, klikając „Add citation set” i wpisując lub wklejając w
otwartym oknie grupę cytowań. Jeżeli cytowanie odnosi się do
artykułu zapisanego w bazie, kliknij „Wybierz”i w otwartym oknie
wybierz z listy odpowiedni artykuł (listę można przeglądać i przeszukiwać).
- W polu „Uwagi” wpisz ewentualne uwagi dotyczące artykułu.
- Zapisz rekord do bazy, klikając ikonę dyskietki na pasku narzędzi.
Pojawi się komunikat „Rekord został zapisany” - kliknij „OK”.
Import wizualny artykułu
Jeżeli dysponujesz artykułem lub jego częścią zawierającą metadane w
postaci tekstowej, możesz skorzystać z wizualnego importu artykułu.
- Otwórz zakładkę tomu i z menu „Edytuj” wybierz „Wizualny import
artykułu”.
- W otwartym oknie edytora wklej części artykułu zawierające dane
bibliograficzne i kliknij „Next”.
- Zaznacz odpowiedni fragment tekstu i kliknij prawy przycisk myszy.
Wybierz z listy typ danych opowiadający zaznaczonemu fragmentowi
(tytuł, tłumaczenie tytułu, abstrakt, tłumaczenie abstraktu, twórca,
słowa kluczowe, cytowanie) oraz dodatkowe atrybuty (np. język, rodzaj
twórcy). Kliknij „Finish”.
- Otworzy się zakładka edycji rekordu artykułu z wprowadzonymi w
edytorze wizualnym danymi. Uzupełnił pozostałe pola.
- Zapisz rekord do bazy, klikając ikonę dyskietki na pasku narzędzi.
Pojawi się komunikat „Rekord został zapisany” - kliknij „OK”.